Internationals in Eindhoven
Eindhoven is volop in ontwikkeling en groeit in waanzinnig tempo. We zien de gevolgen daarvan iedere dag in de Bibliotheek Eindhoven. Het wordt drukker en de diversiteit neemt toe door het groeiende aantal internationals in de stad. Om onze huidige én potentiële gebruikers goed van dienst te kunnen zijn, onderzoekt Expeditie Anton met de inzet van Design Thinking hoe internationals zich meer thuis kunnen voelen in Eindhoven. Dat deze vraag niet specifiek gericht is op de bibliotheek maar breder wordt getrokken is geen toeval. De Bibliotheek Eindhoven gelooft in het creëren van een fijne thuisbasis voor internationals door als stad samen te werken en op die manier dit doel te bereiken. In samenwerking met de Expat Spouses Initiative heeft de Bibliotheek Eindhoven een team van internationals opgesteld en is onderzoek verricht naar expats en internationals in de verschillende wijken in en rondom Eindhoven. Het team bestaat uit spouses met relevante achtergronden in marketing, data-analyse, onderzoek en sociologie. Door de doelgroep vanaf het begin bij dit onderzoek te betrekken en hen deels zelf het onderzoek uit te laten voeren, krijgen zij de kans om hun expertise uit te oefenen. Dit project laat ons doen beseffen dat samen mét de doelgroep werken vele malen effectiever en leuker is dan vóór de doelgroep werken.
De resultaten uit het onderzoek worden vervolgens samen met de internationals omgezet in kansrijke concepten. In verschillende brainstormsessies wordt nagedacht over de toekomst van het lidmaatschap, de activiteiten en de collectie. Één van de deelnemers is Laura Curta waarmee de Bibliotheek Eindhoven een pilot start. Laura is met haar partner naar Eindhoven verhuisd en heeft zichzelf opgeleid tot Lifecoach. Wat volgt is een reeks worskhops waar Laura haar deelnemers op zoek te gaan naar de ‘core values’ van ieder als persoon en hoe je doelstellingen kunt formuleren én behalen. Na het succes van deze pilot, bestaat de huidige programmering van de Bibliotheek Eindhoven uit meer divers aanbod waar geregeld internationals het podium betreken.
Dit onderzoek, waarbij Expeditie Anton samen met de doelgroep op zoek is gegaan naar oplossingen als antwoord de behoeftes en pijnen, heeft geleid tot ontwikkelingen in de online en offline communicatie, anderstalige collectie, internationale programmering en de toegankelijkheid van de bibliotheek voor internationals.